loading...
علوم آزمایشگاهی واحد پزشکی تهران
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1525 پنجشنبه 03 مرداد 1392 نظرات (0)

Filariasis

[Brugia malayi] [Brugia timori] [Dirofilaria spp.] [Loa loa] [Mansonella ozzardi] [Mansonella perstans]
[Mansonella streptocerca] [Onchocerca volvulus] [Wuchereria bancrofti]

 



فیلاریازیس ( Filariasis )


 

عامل بوجود آورنده :

Causal Agents:

فیلاریازیس توسط گروهی از نماتودها (کرم های گرد) که ساکن عروق لنفاوی  و بافت زیر جلدی هستند ایجاد می شود.

هر هشت گونه اصلی انسان را آلوده می کنند  . 3  گونه از این ها مسئول بسیاری از عوارض مربوط به فیلاریازیس هستند .

 Wuchereria bancrofti  و Brugia malayi علت فیلاریازیس لنفاوی ، و اونکوسرکا ولولوس باعث اونکوسرکیازیس می شود  (بیماری کوری رودخانه ای)

 

 

چرخه زندگی :

Life Cycles:

 

لارو های عفونت زا توسط بندپایان آلوده، در طی یک بار خون گرفتن منتقل می شوند .

لارو به محل مناسبی از بدن میزبان که در آنجا میکروفیلر ها بتوانند به بلوغ برسند مهاجرت می کند .انگل های بالغ در بافت های مختلف انسان می توانند به مدت چندین سال زندگی کنند .

عوامل فیلاریازیس لنفاوی در عروق لنفاوی و غدد لنفاوی اقامت دارند ، و Onchocerca ولولوس  در گره هایی  در بافت تحت جلدی قرار دارد.

Loa loa  ها در بافت تحت جلدی مهاجرت فعال دارند . Brugia malayi به همراه Wuchereria bancrofti  در بافت لنفاوی ،  Mansonella streptocerca در درم و بافت تحت جلدی ، Mansonella ozzardi ظاهرا در بافت های زیر پوستی و M. perstans ها در حفرات بدن و بافت های اطراف آن ها قرار دارند

 

کرم های ماده میکروفیلر تولید می کنند ، که این میکروفیلر ها در گردش خون به حرکت در می آیند به جز مواردی که به  Onchocerca ولولوس و Mansonella streptocerca مبتلا شده باشند که در این موارد در زیر پوست یافت می شوند . و

 ها که به چشم حمله می کنند . O. volvulus

در بندپایان، میکروفیلر ها در طی 1 تا 2 هفته به لارو عفونی فیلاریفرم (مرحله سوم) تبدیل می شوند . و در طی خون گیری های بعدی به میزبان مهره دار منتقل می شوند .

 

آنها به محل مناسبی از بدن میزبان، جایی که بتوانند در آنجا بالغ شوند مهاجرت می کنند ، در اونکوسرکا این فرایند آهسته تر است و به حدود 18 ماه زمان نیاز دارد .

 

 

توزیع جغرافیایی:

Geographic Distribution:

در میان عوامل فیلاریازیس لنفاوی  : Wuchereria bancrofti  در مناطق گرمسیری در سراسر جهان یافت می شود ؛ Brugia malayi  به آسیا محدود می شود  و Brugia به برخی از جزایر اندونزی محدود می شود .عامل بیماری کوری رودخانه ای، (Onchocerca) ، عمدتا در آفریقا یافت می شود .

در میان گونه های دیگر loa loa و Mansonella streptocerca در آفریقا یافت می شوند. Mansonella perstansدر آفریقا و آمریکای جنوبی یافت می شوند .

Mansonella ozzardi تنها در آمریکا ، از جنوب مکزیک تا آمریکای جنوبی و کارائیب .

 

ویژگی های بالینی:

Clinical Features:

فیلاریازیس اغلب با میکروفیلر های بدون علامت بروز پیدا می کند . بعضی از بیماران دچار اختلالات لنفاوی می شوند که باعث ادم لنف و فیل گونگی  (اغلب در اندام تحتانی) می شود  و در Wuchereria bancrofti، ورم بیضه و کیسه بیضه (اسکروتوم) و الفنتیازیس مشاهده می شود .

Onchocerciasis می تواند باعث خارش، درماتیت ، ندولهای زیر پوستی شود . جدی ترین علامت آن شامل ضایعات چشم است که می تواند به نابینایی هم منجر شود. Loiasis (Loa loa)اغلب بدون علامت است .

یک کرم بالغ می تواند آنژیوادم اپیزودیک و مهاجرت زیر ملتحمه داشته باشد .

عفونتی که توسط  perstans Mansonella، ایجاد می شود در حالی که اغلب بدون علامت است، اما  می تواند با آنژیوادم، خارش، تب، سردرد، آرترالژی، و علائم عصبی همراه باشد. Mansonella streptocerca می تواند ایجاد تظاهرات پوستی از جمله خارش، بثورات پاپولر و تغییرات رنگدانه نماید . در عفونت های فیلاریال مورد برجسته ائوزینوفیلی است  .

Mansonella ozzardi می تواند علائمی که شامل آرترالژی، سردرد، تب، علائم ریوی، آدنوپاتی، هپاتومگالی، و خارش هستند را داشته باشد .

 




 

تشخیص آزمایشگاهی:

Laboratory Diagnosis:

 

شناسایی میکروفیلر ها با معاینه میکروسکوپی عملی ترین روش تشخیصی است.

آزمایش نمونه خون باعث شناسایی همه عوامل خواهد شد . در این امر زمان بسیار مهم است . نمونه خونی می تواند یک اسمیر ضخیم که با گیمسا یا هماتوکسیلین & ائوزین رنگ آمیزی شده است ، باشد .

برای افزایش حساسیت، روش های تغلیظ می تواند مورد استفاده قرار گیرد. که شامل سانتریفوژ نمونه خون در فرمالین 2٪ (Knott's technique)، و یا تصفیه از طریق Nucleopore ® غشاء است .

از آزمون skin snips  برای شناسایی میکروفیلر ها در Onchocerca و Mansonella streptocerca استفاده می شود .

 

 

درمان:

Treatment: 


 بسته به عامل مورد نظر دارو های مختلفی برای درمان فیلاریازیس تجویز می شود .

 

 

 ترجمه : فرزاد اسماعیلی || منبع :  pubmed Healt  &  www.dpd.cdc.gov


 دانلود نسخه PDF مقاله 






 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این وبلاگ با هدف ایجاد محیطی برای ارائه مطالب به روز علوم پزشکی و به خصوص علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران راه اندازی گردید. امید وارم بنده حقیر را در هر چه پربار تر کردن این وبلاگ یاری کنید . و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنیم . بهترین نمایش وبلاگ با مرورگر های موزیلا و کروم است . . . . . ذکر منبع فراموش نشود !
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سطح وبلاگ رو چطور میبینی ؟
    به نظر شما جامعه آزمايشگاهيان جهت تفهيم حساسيت و موقعيت خطير آزمايشگاه در نظام سلامت، به مسئولين و افراد تصميم گيرنده و سياست گذار چه ميزان تلاش كرده اند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 195
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 392
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 377
  • باردید دیروز : 148
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,348
  • بازدید ماه : 3,298
  • بازدید سال : 22,839
  • بازدید کلی : 646,188
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبلاگ

    تماس با ما

    پشتیبانی





    Powered by WebGozar

    بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران