loading...
علوم آزمایشگاهی واحد پزشکی تهران
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1028 یکشنبه 23 تیر 1392 نظرات (10)


* پست ثابت 2*


ویژه علوم آزمایشگاهی


مشکلات جامعه علوم آزمایشگاهی 



با توجه به مشکلات جامعه علوم آزمایشگاهی و سکوت خود خواسته جامعه علوم پزشکی ، وزارت بهداشت و در آخر خودمون !  در این مملکت پزشک سالار تصمیم گرفتم موضوعی با نام " مشکلات جامعه علوم آزمایشگاهی" رو باز کنم . 


به امید روز های خوب که میدونم میان .


( بگو اگر چه به جایی نمیرسد فریاد ... کلام حق دم شمشیر می شود گاهـــــــــــــی . . . )


با توجه به اهمیت این موضوع در وبلاگ ثابت خواهد بود 


هم رشته ایی های عزیز هم در این پست و پست های مربوطه میتونن حرف هاشونو بزنن تا در وبلاگ با اسم خودشون قرار بدیم .


در این قسمت هم لینک های مربوط به مشکلات بچه های علوم آزمایشگاهی  که در این وبلاگ به اون ها پرداخته شده رو قرار میدم 


لینک ها : 

1) قسمت اول - پاتولوژیست های محترم !

2) قسمت دوم - لطفا بازنگری کنید !

3) قسمت سوم - نه چک زدیم نه چونه عروس اومد تو خونه !

4) قسمت چهار - بخوانید حدیث مفصل از ایم مجمل !                                                                                                                    

5)قسمت پنج - دوستان این پست را " دبل چک " کنید ، لطفا 

6) لینک مربوطه در علوم پزشکی دات کام !

7) نکات لازم جهت استخدام در آزمایشگاه تشخیص طبی

8) داستان یک " پی اچ دی "

9) سرگذشت نوار ادراری!


فرزاد اسماعیلی بازدید : 464 پنجشنبه 17 مرداد 1392 نظرات (0)

برای انجام آزمایش هم نیاز به تحقیق داریم ؟؟؟

آپلود عکس



درباره آزمایشگاهی که قرار است آزمایش ما را انجام دهد با چه کسی مشورت کنیم ؟ زنگ تلفن به صدا درآمد جواب دادم ممد آقا بود . سلام وعلیک ، احوال  پرسی اش صادقاته بود . خوشم  می آید هر وقت زنگ می زند بدون ریا و تظاهر حال همه بچه ها را جویا می شود .انگار برایش اهمیت دارد . آدم منظم واهل حساب وکتابه ... گفت دکتر برایش سه چهار تا آزمایش در خواست کرده . گفتم گلی  به  جمالش که برگه راچک نویس  نکرده .گفت نه بابا روی دکتر تحقیق کرده بودم.گفتم آفرین ، حالا  می خواست در باره آزمایشگاه مطمئن، با من که کارشناس آزمایشگاه هستم مشورت کند . گفتم انگار کسی زحمت این کارها را به خودش  نمیدهد  . کسی در باره آزمایشگاه تحقیق نمی کند . گفت من که برای خرید دوربینعکاسی ، خرید گوشی موبایل ، خرید گوشت ونان ،ماست وپنیر،خرید لباس زیر،رفتن به سینما ، رفتن به سلمانی،و...یه عالمه تحقیق می کنم . توقع دارید هر کجا شده آستینم رابالا  بزنم ، به گویم به فرمایید این جون من قابل شما را ندارد ؟ نه بابا ، یه آزمایشگاهی می خواهم که صد در صد شما را رو سفید کند . گفتم سراغ ندارم ، گفت پنجاه در صد ، دیدم دارد در صد ها را بد جوری درو می کند . وا داشتم آزمایش ها را برایم خواند، سپس آدرس آزمایشگاه بزرگ ومجهزی که توسط خیرین شهر ساخته شده بود.بهش دادم . قول گرفت برای اطمینان جواب آزمایش را بیاورد به من نشان دهد . موافقت کردم . خدا حافظ  . خدا حافظ

امضا  : بازنگری کنید لطفا 


به نقل از یک کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی  || منبع : Baznegari.blogfa.com
فرزاد اسماعیلی بازدید : 422 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (2)

* پست ثابت 3*

* ویژه سفید پوشان بی ادعای آینده *

* اطلاعات  کامل راجع به تهران پزشکی و رشته خودمون *

 

سلام . دیدم وبلاگ خیلی داره تخصصی میشه و زیادی دارم میترکونم !   و از اونجایی که نتایج کنکور سراسری هم اعلام شد ، جای یک قسمت واسه ورودی های جدید خالیه و مطالبی که بتونه کمکشون کنه برای انتخاب درست .  

اول از همه برین این جا :      گالری عکس تهران پزشکی

   

خب حالا که خود دانشگاه رو دیدین   . اونایی که سوال دارن راجع به دانشگاه ، رشته علوم آزمایشگاهی ، میزان شهریه رشته های مختلف دانشگاه ، جو دانشگاه و... بپرسن پاسخ میدیم .

بموقع بعد از اومدن ورودی های جدید هم حتما تجربیات ترم یک خودمون رو هم در اختیارتون قرار میدیم که مثل بعضی ها دست گل به ندن.

 

برای دسترسی به مطالب این موضوع هم از طریق لینک هایی که در زیر میزارم دسترسی پیدا کنید .

مطالب رو دنبال کنید . حتما بروزرسانی میشه .

لینک ها :


 

1- معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی

 

2-آشنایی کامل با دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران

 

3- گالری عکس دانشگاه


4- آشنایی با دانشکده پیراپزشکی تهران پزشکی !

 

5- یک داستان قدیمی


فرزاد اسماعیلی بازدید : 694 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (1)

* معرفی رشته علوم آزمایشگاهی *



علوم آزمایشگاهی در گذشته به نام تکنولوژی پزشکی خوانده میشد و بعد ها به نام علوم آزمایشگاهی تغییر نام داد .

رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی زیر شاخه‌ای از گروه پزشکی است که به دانش آموختگان درا ین دوره مباحث علوم پایه پزشکی، مباحث عملی و تئوری علوم آزمایشگاهی پزشکی و برخی از دروس علوم پایه اموزش داده می شود. آنچه که باعث اهمیت ویژه این رشته در علوم پزشکی شده است نقش مهم آن در تشخیص، درمان پیشگیری و پیگیری بیماریهای مختلف است. به همین دلیل این رشته از رشته‌های شاخص دانشگاه‌های علوم پزشکی می باشد. از این گذشته سهم بسزای گرایش‌های مختلف علوم آزمایشگاهی در پیشرفت‌های چشمگیر و روز افزون فن آوری‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک و تست‌های تشخیصی جدید بر اهمیت این رشته می افزاید.

 

 ساپورت طرح چرم قرمز

فارغ‌التحصیل این رشته با نمونه‌برداری از نمونه‌های بیولوژیک مانند خون، ادرار و مدفوع و ... و آماده‌سازی نمونه‌ها و آزمایش‌های مختلف بیوشیمی، هماتولوژی، میکروبیولوژی و ... سر و کار دارد و همچنین می‌تواند آزمایش‌های تخصصی هورمون‌شناسی، ایمونولوژی و سایر تست‌های تخصصی را انجام دهد و مسؤول بخش‌های مختلف یک آزمایشگاه تشخیص طبی مانند بخش نمونه‌برداری، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، ایمونولوژی و و یا سایر بخش‌های آزمایشگاه‌های غیر پزشکی مانند برخی بخش‌های آزمایشگاه‌های صنایع غذایی، دارویی و یا صنعتی و کارخانه ای شود .


تاریخچه : تا سال ۱۹۷۶ رشته علوم آزمایشگاهی با نام Medical Technology خوانده می شد و پس از آن به Medical Laboratory Sciences تغییر نام داد و امروزه نیز در اکثر دانشگاههای دنیا با همین نام و یا Clinical Laboratory Sciences خوانده می شود. تا قبل از انقلاب فرهنگی در ایران دوره‌های چهار ساله کارشناسی پیوسته دایر بود که بعد از آن به شکل کاردانی و دکترای حرفه‌ای تغییر یافت واز سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاهها ارائه میگردید. از سال ۱۳۸۷ به بعد نیز این رشته در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد.


توانایی‌های لازم : رشته علوم‌آزمایشگاهی یک رشته عملی است و جوانانی که علاقه‌مند به کار عملی هستند و نسبت به نمونه‌های گوناگون بدن حساس نیستند، در این رشته موفق می‌شوند. همچنین لازم است که دانشجو به دروس شیمی و زیست‌شناسی علاقه‌مند باشد. گفتنی است که رشته علوم‌آزمایشگاهی در کشور ما تا مقطع دکترای تخصصی (PHD) در گرایش‌های مختلف علوم آزمایشگاهی به صورت ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد.


درس‌های این رشته در طول تحصیل : دروس پایه‌: فیزیک عمومی، فیزیک کاربردی، شیمی عمومی، بیوشیمی عمومی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی، آناتومی‌، زبان عمومی . دروس تخصصی‌: مقدمات علوم آزمایشگاهی، شیمی و میکروبیولوژی مواد غذایی، زبان تخصصی، انگل‌شناسی پزشکی، حشره‌شناسی پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، ایمنی و سرم‌شناسی، باکتری‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی، بانک خون، هورمون شناسی، بیوشیمی بالینی و پزشکی، بافت‌شناسی، آسیب‌شناسی پزشکی، زیست‌شناسی مولکولی، ژنتیک و کارآموزی‌ (والبته یکسری دروس دیگر).

 ساپورت طرح چرم قرمز 

طرح نیروی انسانی : طبق مصوبات وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشکی، فارق التحصیلان علوم آزمایشگاهی ( کلیه مقاطع ) نیز مانند برخی از رشته‌های علوم پزشکی موظفند نصف طول مدت تحصیل، طرح نیروی انسانی را طی نمایند، قابل ذکر است که گذراندن طرح در یکی از مقاطع، فرد را از گذراندن طرح در مقاطع بالاتر این رشته معاف می گرداند. این طرح در یکی از مراکز تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی مانند آزمایشگاههای مرکزی، بیمارستانها و در برخی موارد دانشگاه ها که اعلام نیاز کرده است انجام می پذیرد


زمینه‌های اشتغال : فارق التحصیلان این رشته می توانند در زمینه درمانی بهداشتی آموزشی پژوهشی و تشخیصی در مراکز زیر اشتغال یابند: مراکز آموزشی درمانی و بهداشتی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستانها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی خصوصی، بیمارستان‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی، پزشکی قانونی، مراکز سازمان انتقال خون، مراکز پژوهشی تحقیقاتی دولتی و خصوصی، آزمایشگاه‌های صنایع دارویی و غذایی و. . .


موقعیت شغلی در ایران : رشته علوم‌آزمایشگاهی از جمله رشته‌هایی است که بازار کار نسبتاً خوبی دارد ( البته در شهرهای مختلف و اینکه متقاضی استخدام در چه نوع آزمایشگاهی باشید متفاوت است ) . زیرا امروزه جامعه ما به امر بهداشت و سلامتی پی برده است و بی شک بدون استفاده از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی و آلرژی‌ها یا مبارزه با بیماری‌های ژنتیکی امکان‌پذیر نیست‌.


مقطع کارشناسی ارشد : فارق التحصیلان مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی می توانند از طریق آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد در گرایش‌های زیر ادامه تحصیل دهند : بیوشیمی بالینی، خونشناسی، انگل شناسی، میکروب شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، ژنتیک انسانی، ایمونولوژی، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی، سم‌شناسی و سایر رشته هایی که طبق مصوبات مجوز ادامه تحصیل در آن را دارد .


مقطع PHD : فارق التحصیلان کارشناسی ارشد با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد به PHD می توانند در گرایش‌های مذکور شرکت نمایند.

بزرگداشت علوم آزمایشگاهیان تشخیص طبی کشور : از ۳۰ فروردین ۱۳۸۲ که اولین بزرگداشت حکیم فرزانه و دانشمند برجسته ایرانی، سید اسماعیل جرجانی، بنیانگذار علم آزمایشگاه برگزار گردید، این روز به عنوان روز بزرگداشت علوم آزمایشگاهیان تشخیص طبی تعیین شد و هر سال انجمن‌ها و تشکل‌های علوم آزمایشگاهی این روز را گرامی می دارند.


این رشته از آن جهت که بسیار حساس و تعیین کننده در سلامت جامعه و بسیار کمک کننده در تشخیص پزشکان می‌باشد، نقشی بسیار کلیدی و مهم در عرصه پزشکی ایفا میکند. و دانشجویان این رشته بایستی به این باور برسند که کاری بسیار حساس و دقيق را انتخاب نموده اند وبایستی خود را به صورت یک قطب و قدرت علمی در بیاورند و تا جایی که می توانند بر اطلاعات علمی خود بیفزایند.


گفتنی است که رشته علوم‌آزمایشگاهی در کشور ما تا مقطع کارشناسی به صورت ناپیوسته دانشجو پذیرش میشد (اما از سال 1387 اولین دوره کارشناسی پیوسته پذیرش شد و تا کنون ادامه دارد)و پس از آن فرد می تواند در دیگر گرایش‌های این رشته اعم از بیوشیمی وهماتولوژی و غیره ادامه تحصیل دهد.

همچنین در ایران روز 30 فروردین به عنوان روز علوم آزمایشگاهی (روز بزرگداشت حکیم جرجانی) نامیده شده است . هرچند این روز چندان برای مسئولان به چشم نمی آید! همچنین باید این را بدانیم این رشته بیشتر ساخته و پرداخته ایران می باشد.

فرزاد اسماعیلی بازدید : 721 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (5)

داستان یک پی اچ دی ( یا شاید خیلی بیشتر از یکی ! )


*ویژه علوم آزمایشگاهی*



کارشناس ارشد آزمایشگاه بود. در هر محفل و مجلسی  داد سخن می داد . وبا شجاعت تمام از حق وحقوق کاردان ها و کارشناس های آزمایشگاه دفاع می کرد . جانانه . اسم و رسمی پیدا کرده بود ، برای همین توی دل خیلی ها برای خودش جایی  باز کرده بود . حرف حسابش این بود چرا صاحب امتیازهای بی انصاف آزمابشگاه ها حق و حقوق پرسنل زحمت کش خود را درست نمی دهند . ودر حق آنها کم لطفی می کنند.از همه جالب تر با وجودی که استخدام دولت بود خودش را در گیر کار آزمایشگاه نمی کرد . و با صراحت اعلام می کرد رشته اش را دوست نداشته با اصرار برادرش پای در این رشته نهاده است . به خاطر همین این صداقت و راست گویی اش از شما چه پنهان من هم یه کمی به او ارادت پیدا کرده بودم . درد سرتان ندهم با هر زرنگی و ترفند ی بود سازش را با ساز( پی اچ دی) کوک نمود و  آخرش گرفت مدرک پی اچ دی را  . بی ریا می گویم . من به عنوان یک دوست مسرور شدم .هنوز جوهر مدرکش خشک نشده بود .که با فروش یک سری خرت وپرت  و در راس آن پیکان مدل 48 اش . زیرزمین متروکه ای را اجاره و با تبلیغات وسیع ودامنه دار با وسایل و لوازم کهنه و  ابتدایی آزمایشگاهی بنا نهاد دو نفر پرسنل یکی کاردان و دیگری کارشناس آزمایشگاه را به خدمت گرفت ( باز هم دمش گرم ). آزمایش ها دستی بود.  بچه ها استارت کار را خوب زدند. با زحمت زیاد تمام دستورالمعل آزمایش ها را فراهم کرده . محلول ها را ساختند . با همان وسایل کهنه و ابتدایی آزمایش انجام می دادند مثل  قرون وسطا . آقای دکتر  آخر هر ماه مبلغی به عنوان دست گرمی کف دست  پرسنل می گذاشت  . نه به عنوان دستمزد . چهارماه گذشت آزمایشگاه جان گرفته بود حقوق بچه ها را که اعلام نمود . دست تمام بی انصافها و بی مروت های عالم  را از پشت بسته بود . آقای دکترجلوتر دونفراز نه نه قمرهای فامیلش را جایگزین کرده بود که بچه ها حساب کار دستشان بیاید . اگر با حقوق کم راضی اند . بفرما ادامه دهند. در غیر این صورت شما را به خیر وما را به سلامت .

- با ایشان دیداری کوتاه  داشتم ، گفتم این بی انصافی است ، شما که مدافع حق بودید پس چطور شد .

- با صدای بلند خندید  وادامه داد، انگار طبیعت آزمایشگاه این طوریه .

- این ها هم بروند  (پی اچ دی)  بگیرند . اصلا همه بروند آزمایشگاه بزنند . کسی دستشان را نگرفته ، اسیرشان نکرده .

- گفتم اگر قرار باشد همه (پی اچ دی) بگیرند پس آزمایش های بیماران  را کی انجام دهد . دفترش را باز کرد کلی اسم وفامیل داخلش بود همه جویای کار

گفت  همین الان یه  عالمه تو آستینم . . .

- نگذاشتم حرفش تمام شود  . در جا خط چب اندر راست روی این همکار بی معرفت  کشیده برای همیشه ترکش کردم.


امضا : بازنگری کنید . لطفا


به نقل از یک کارشناس تشخیص طبی || منبع : Baznegari.blogfa.com

فرزاد اسماعیلی بازدید : 692 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (1)





رعایت نکات لازم هنگام دعوت به کار 

 

۱- تا زمانیکه نظام علوم آزمایشگاهی شکل نگرفته . از مقامات مسئول مصرانه تقاضا کنیم . صاحبان امتیاز آزمایشگاه های خصوصی را به پذیرش منحصرا نیروهای فنی آزمایشگاهی ملزم کنند . 


۲-همکاران عزیز علوم آزمایشگاهی هنگام دعوت به کار، در آزمایشگاه های خصوصی ، پیشینه آن آزمایشگاه را مورد تحقیق جدی قراردهید . بی گدار به آب نزنیم .در مقابل صاحبان امتیازآزمایشگاه ابدا شکسته نفسی نکنید. ابدا ، یه وقت به صاحب امتیازآزمایشگاه نگویید تجربه زیادی ندارید .آمده اید تجربه بیا موزید .او که خود تجربه کاری ندارد قرار است از تجربیات شما استفاده کند . هر چند نیاز به پول دارید ولی مناعت طبع و خویشتن داری پیشه کنید . اگر معلوم شود شما به این دو ریال حقوق نیاز دارید و برایش کیسته دوخته اید دیگر نگو ونپرس ،  


3- حتما قراردادی مبنی بر دریافت حقوق مناسب ، حجم کارمنطقی ، بیمه ، و... با صاحب امتیاز آزمایشگاه امضا کنیم  . گول این حرف ها را نخورید  که  حالا دو سه ما ه بیائید اصلا ببینید ما را می پسندید . این قدرآدم مشغول کار می شود، که یک دفعه چشم باز می کنید، ده سال گذشته است .از طرف دیگر آزمایشگاهی را سراغ دارم  که هر سه ماه یک بار پرسنلش تازه می شوند . می گوید هنوز پرسنل خوب پیدا نکرده . مقصودش پرسنل مفت است . دیگر هیچ کس برایش تره هم خورد نمی کند . 


4- در ضمن اصلا با صاحب امتیاز آزمایشگاهها رو دربایستی نکنیم .او به تخصص ما نیاز دارد، ما هم باید حق حقوقمان را دریافت کنم ،  پدرم همیشه می گفت: یکنفر غربول را گرفت جلوی صورتش از دیگری پرسید، من را چگونه می بینی ؟ جواب شنید ، همان طوریکه تو مرا می بینی . در خاتمه مشتاق هستید بدانید در این مورد خاص  ( شروع بکار در آزمایشگاه خصوصی ) من رو دربایسی کرده ام ؟ متاسفانه بسیار ، بسیار ، و بسیار پشیمان و ناراحتم . امیدوارم شما رعایت کنید.


امضا : بازنگری کنید . لطفا


به نقل از یک کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی ||  منبع : Baznegari.blogfa.com

 

فرزاد اسماعیلی بازدید : 580 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)


بررسی دقیق ادرار از دیدگاه یک آزمایشگاهی:






آزمایش‌های روتین ادرار معمولا برای عفونت‌های دستگاه ادرار (کلیه‌ها، حالب و مثانه)، تعیین وجود قند و ادرار در بیماران دیابتی، وجود سنگ کلیه، فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های کلیوی و کبدی خاص انجام می‌شود.
در بسیاری از بررسی‌های روتین نیز آزمایش ادرار برای تعیین سلامت عمومی بدن درخواست می‌شود.
در آزمایش ادرار ، ظرف کوچکی به شما داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا کمی از ادرار خون را در آن بریزید. این ظرف باید کاملاً تمیز باشد و البته، تنها با آب فراوان و صابون شسته شده باشد...



جهت جمع‌آوری ادرار، باید ابتدا کمی از ادرار خود را دفع کنید، سپس اندکی از قسمت میانی ادرار خود را درون ظرف بریزید و در انتها، باقیمانده ادرار خود را نیز دفع نمایید. 

جمع‌آوری قسمت ابتدایی یا انتهایی جریان ادرار، دقت آزمایش ادرار را به شدت کاهش می‌دهد. وجود تنها چند میلی‌لیتر ادرار در لوله آزمایش، جهت بررسی کافی است.
 

● چه مواردی در آزمایش ادرار مورد ارزیابی قرار می گیرد ؟
 

▪ رنگ (color):
 

رنگ ادرار می تواند به رنگهای زیر باشد :
 

بی رنگ (colorless)
کم رنگ (straw) یا جدیدا (pale yellow )
زرد (yellow)
کهربایی (amber) یا (deep yellow )
صورتی کم رنگ (less commonly pink)
قرمز (red)
قهوه ای (brown)


رنگ ادرار یکی از اجزای اصلی آنالیز ادرار است و بسته به شرایط مختلف بدن تغییر می‌کند. غلظت ادرار، میزان مایع بدن، رنگدانه‌های موجود در ادرار که از تخریب گلبول‌های قرمز و رنگدانه‌ای به نام اوروکروم به وجود می‌آیند و همچنین رژیم غذایی روی رنگ ادرار تاثیر دارند. بعضی بیماری‌ها هم رنگ ادرار را تغییر می‌دهند.
 

ـ حالت طبیعی:
 

طیف رنگ زرد کمرنگ تا پررنگ
 

ادرار طبیعی به رنگ زرد کم رنگ (pale yellow) است که به علت پیگمان یوروکروم(urochrom) می باشد.
 

ـ حالت غیرطبیعی:
 

ادرار قرمز رنگ می‌تواند به خاطر وجود خون در آن باشد. رنگ نارنجی می‌تواند به خاطر وجود ویتامین B اضافه در ادرار باشد. بعضی داروهای خاص مثل ریفامپین هم می‌توانند ادرار را نارنجی می‌کنند.
 

رنگ نارنجی تیره تا قهوه‌ای ممکن است علامت بیماری‌های کبدی مثل زردی و یا رابدومیولیز (تخریب سلول‌های عضلانی) باشد. مصرف لبو و چغندر به ادرار رنگ صورتی ملایم می‌دهند.
 

گاهی اوقات مصرف بعضی مواد خوراکی‌ حاوی رنگ‌های مصنوعی هم باعث تغییر رنگ ادرار می‌شوند. دیابت هم می‌تواند موجب تغییر رنگ ادرار شود. تعریق زیاد و از دست دادن مایع هم باعث می‌شود رنگ ادرار زرد تیره شود.
 

دلایل تغییر رنگ ادرار عبارت اند از: میزان غلظت ادرار، خوراکی ها ، دارو ها، تولیدات متابولیسم بدن، عفونت ادراری.
 



● ادرار تیره رنگ
 

اگر رنگ ادرار قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره باشد، به این معنی است که آب بدن کم شده است(برعکس ادرار رقیق).
 
رنگ ادرار میزان آب بدن را نشان می‌دهد.
بنابراین اگر فردی ادراری تیره همراه باسردرد و گیجی داشته باشد، پزشک باید ادرار بیمار را چک کند تا علت کمبود آب بدن را بررسی کند. رنگ ادرار باید به رنگ نی باشد.
علت دیگر که اگر فردی ادرار تیره رنگ دارد باید به پزشک مراجعه کند (مخصوصا اگر با نوشیدن زیاد آب رنگ ادرار فرقی نکرد) این است که شاید این تیره رنگی مربوط به خون باشد.
اگر درون ادرار ترکیبات خون(هموگلوبین) وجود داشته باشدٰ می‌تواند نشانه اختلال در عملکرد کلیه باشد که به علت عفونت، بیماری کلیه یا حتی سرطان باشد.


● شفافیت (Clarity) 

ادرار به طور طبیعی شفاف است و باید بتوان از پشت شیشه‌ حاوی آن نوشته‌های یک متن را خواند اما مسایل مختلف باعث تغییر این حالت می‌شوند.
 

شفافیت یا (appearances - opacity) ادرار می تواند شامل موارد زیر باشد :
 

تمیز (clear)

کدر (hazy)

توربید کم و یا حالتی که مه آلود باشد و روزنامه از پشت آن خوانده نشود (less commonly turbid)

ابری (cloudy)

مات (opaque)



ـ حالت طبیعی: 

شفاف
 
ـ حالت غیرطبیعی: 

غیرشفاف
 



عفونت، چرک، باکتری‌های موجود در ادرار به خاطر عفونت‌ ادراری، کریستال‌ها، گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید، اسپرم، قارچ، موکوس و یا حتی عفونت‌های انگلی می‌توانند باعث غیرشفاف شدن ادرار شوند البته بعضی مواقع در حالت‌های طبیعی و بدون بیماری‌ هم ممکن است ادرار غیرشفاف باشد. 

مصرف بعضی غذاهای حاوی چربی زیاد، فسفات یا اورات این حالت را ایجاد می‌کنند.
 



درباره ما
این وبلاگ با هدف ایجاد محیطی برای ارائه مطالب به روز علوم پزشکی و به خصوص علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران راه اندازی گردید. امید وارم بنده حقیر را در هر چه پربار تر کردن این وبلاگ یاری کنید . و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنیم . بهترین نمایش وبلاگ با مرورگر های موزیلا و کروم است . . . . . ذکر منبع فراموش نشود !
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سطح وبلاگ رو چطور میبینی ؟
    به نظر شما جامعه آزمايشگاهيان جهت تفهيم حساسيت و موقعيت خطير آزمايشگاه در نظام سلامت، به مسئولين و افراد تصميم گيرنده و سياست گذار چه ميزان تلاش كرده اند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 195
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 392
  • آی پی امروز : 83
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 119
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 944
  • بازدید سال : 20,485
  • بازدید کلی : 643,834
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبلاگ

    تماس با ما

    پشتیبانی





    Powered by WebGozar

    بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران