loading...
علوم آزمایشگاهی واحد پزشکی تهران
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1192 شنبه 07 دی 1392 نظرات (4)
توجه 

طبق آخرین هماهنگی با استاد منابعی که باید برای امتحان بخونیم به شرح زیر است:

1_ اسلاید ها ( شامل 3پوشه هست..1,2 و کنترل کیفی)
2_جزوه ی چند صفحه ای محیط کشت ها, جلسه ی اخر 
نکته: اسلاید ها در کانکس دانشگاه به صورت سی دی هست اگر تو سی دی پوشه ی دیگه ای هم هست واسه بچه های زیسته نه ما
در بین اسلاید ها بخش هایی که عملیه مثل تست اپتوچین و .. لازم نیست

 منبع : علیرضا بقایی آریا / نماینده کلاس میکروب 

پ.ن : لینک دانلود اسلاید های مورد نیاز امتحان 


پوشه شماره 1 و 2   /   دانلود 
کنترل کیفی /   دانلود 

فرزاد اسماعیلی بازدید : 1608 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (1)

گزارش کار آزمایشگاه میکروب شناسی 

تست آنتی بیوگرام


آنتی بیوگرام : این تست جهت تعیین حساسیت باکتری ها به آنتی بیوتیک های مختلف به کار می رود


از محیط کشت MHA (MUELLR HINTON AGAR) برای این تست استفاده می شود. از دیسک های حاوی مقادیر مشخص آنتی بیوتیک های مختلف بر روی کشتی از باکتری ها استفاده می شود که باعث نفوذ آنتی بیوتیک در آگار می شود و ناحیه ی موثر توسط باکتری ها به وسیله ی عدم رشد باکتری مشخص می شود. هر چه تاثیر آنتی بیوتیک بر روی باکتری بیشتر باشد قطر هاله ی عدم رشد نیز بیشتر می شود.

وسائل و موارد مورد نیاز برای تست انتی بیوگرام "دیسک دیفیوژن"


  1. محیط کشت که آنتی بیوگرام بر روی آن انجام می شود که "آگار مولر هینتون" می باشد 
  2. لوله حاوی نیم مک فارلند .
  3. لوله حاوی یک سی سی سرم فیزیولوژِی استریل
  4. دیسک های انتی بیوگرام
  5. باکتری خالص در محیط کشت مناسب
  6. سواب ، انس ، شعله ، هود ، چراغ

استاندارد نیم مک فارلند :

روش انجام کار:

استاندارد نيم مک فارلند سولفات باريم به روش زير تهيه مي شود:


1) 5/0 ميلي‌ ليتر از کلرور باريم BaCl2) )۰/۰۴۸ mol/L(W/V BaCl2/H2O) ۱/۱۷۵% ) را به 5/99 ميلی‌ليتراسيد سولفوريک mol/L (۱% V/V) ۰/۱۸ اضافه کنيد و با هم زدن مداوم يک سوسپانسيون تهيه نمائيد.

2) چگالي صحيح کدورت استاندارد با استفاده از اندازه گيري جذب در اسپکترو فوتومتر با طول مسیر نوري یک سانتی متر، مشخص شود. جذب در ۶۲۵ نانومتر بايد بين 08/0 تا 13/0 باشد.

3 روش برای تست آنتی بیوگرام وجود دارد :


  • دیسک دیفیوژن
  • آگار دایلوشن
  • براث دایلوشن

روش انجام تست  دیسک دیفیوژن:


بعد از ایزوله کردن باکتری ، مقداری از کلونی باکتری را به وسیله انس (نه لوپ) برداشته و در سرم فیزیولوژی استریل حل می کنیم . باید در نظر داشت که چون ، در تست آنتی بیوگرام میزان کدر بودن برای ما خیلی مهم است ، بنابراین در انتخاب مقدار نمونه باید دقت کنیم تا نمونه را بیشتر یا کمتر از نیم مک فارلند برنداریم . اگر میزان کدورت کمتر از نیم مکفارلند باشد ، مقداری دیگر از نمونه را در سرم فیزیولوژی استریل حل می کنیم و یا اگر میزان کدر بودن ، بیشتر از نیم مک فارلند باشد در این صورت باید مقداری سرم فیزیولوژی استریل اضافه کرد تا به کدورت مناسب و برابر با نیم مک فارلند برسیم . بعد از تهیه محلول هموژن خود ، با سواب استریل محلول را به هم زده و بعد از آبکشی کردن سواب ، (برای آب کشی ، سواب را با قدرت به دیواره لوله تکیه داده و فشار دهید تا آب آن گرفته شود .) آن را به محیط کشت مولر هینتون انتقال می دهیم و به طور کامل به وسیله سواب ، محیط کشت را به صورت چمنی کشت می دهیم به طوری که هیچ محلی در محیط از قلم نیافتد  . بعد از کشت ، دیسک های انتی بیوگرام که قبل از نیم ساعت از تست ، بیرون یخچال قرار داده شده اند را انتخاب و بر روی محیط کشت انتقال می دهیم . باید ذکر کنم که نحوه قرار دادن دیسک ها در محیط کشت مولر هینتون ، به صورت دایره ای  است و فاصله این دیسک ها از هم دیگر حدود 12 میلیمتر باشد و باید از دیواره هم فاصله داشته باشند . در ضمن فاصله این دیسک ها را می توان با توجه به تجربه خود کم و یا زیاد کنیم . دیسک های مورد استفاده هم باید با نوع باکتری ایزوله شده ما مناسب باشد مثلا هیچ وقت برای باکتری گرم منفی ، پنی سیلین قرار نمی دهیم چون نسبت به آن مقاوم هستند و یا اینکه آنتی بیوتیک کلروامفینیکل را برای کشت ادرار قرار نمی دهیم چون این انتی بیوتیک نمی تواند وارد مجاری ادراری شود و... بعد از قرار دادن دیسک ها ، در پلیت را بسته و به مدت 24 ساعت آنها را در دمای 37 درجه سانتیگراد ، انکوبه می کنیم (لازم به ذکر است که بنابه به تحقیقات تازه محقین ، دمای انکوبه برای آنتی بیوگرام به ۳۵ درجه کاهش یافته است و مدت زمان آن هم به ۱۶ تا ۱۸ ساعت کاهش یافته است ) . بعد از 24 ساعت پلیت را زیر چراغ برسی می کنیم  .آنگاه مي‌بايد قطر هاله عدم رشد را با خط‌كش اندازه گيري کرد و با توجه به جدول همراه دیسک ها ، گزارش تست انتی بیوگرام خود را برای هر یک از انتی بیوتیک ها ، به صورت حساس (Susceptible ) ،مقاوم (Resistant) و یا نیمه حساس (Intermediate) گزارش می شود .

همان طور که مشاهده می کنید در اطراف برخی از دیسک ها هاله روش وجود دارد که این نشان دهنده حساس بودن ان بکتری به ان دیسک است و باید حساس گزارش شود . همچنین در اطراف بعضی از دیسکها هیچ گونه هاله ای نیست در این حالت این باکتری را باید نسبت به ان دیسک مقاوم گزارش داد . اگر طبق جدول خود هیچ یک از حالات فوق مشاهده نشود در اینصورت نیمه حساس را گزارش می کنیم .


 

و چند نکته مهم  :

  • در اندازه گیری از خط کش معمولی و یا ویژه این کار استفاده کنید .
  • همیشه امتداد خط کش باید از وسط دیسک عبور کند .
  • همیشه قطر اندازه گیری می شود .
  • باید در تست انتی بیوگرام ، نگاه بدبینانه ای داشت . یعنی اینکه کوتاهترین مسیر را برای تعیین حساسیت انتخاب می کنیم .
  • اگر در اطراف دیسک خط هایی کشیده شده باشد در این صورت باید از اخرین خطی که بعد از ان دیگر کلونی نیست تعیین حساسیت کرد.
  • اگر در اطراف دیسک حتی یک کلونی هم باشد باید از همان جا تا دیسک را اندازه گیری کرد نه کل هاله را .
  • همیشه به محل هاله دقت کنید بازم می گم همیشه و کوتاهترین مسیر ار انتخا کنید .
  • دیسک ها و هاله ها را در زیر نور برسی کنید .

  • آمینوگلیکوزید ها بر روی باکتری های بی هوازی تاثیر می گذارند .
  • کلروامفینیکل در نمونه ادراری استفاده نمی شود چون وارد ادرار نمی شود .
  • ونکومایسن ، اریترومایسن ، کلیندمایسن ، پنی سیلین و چند تا دیگه بر روی باکتری های گرم مثبت تاثیر می ذارند .
  •  دیسک ایمیپنم هم برروی گرم مثبت و هم بر روی گرم منفی تاثیر دارد ولی باید در عفونت های شدیدی استفاده شد تا مقاومت ایجاد نشود .
  • سفالکسین که بر روی گرم مثبت و منفی تاثیر دارد به صورت خوراکی است .
  • تتراسایکلین آنتی بوتیک وسیع الطیفی است و معمولا به صورت موضعی استفاده می شود
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1537 جمعه 29 آذر 1392 نظرات (0)

گزارشکار آزمایشگاه میکروب شناسی


رنگ آمیزی کپسول 



رنگ آمیزی کپسول


اهداف

-مشاهده كپسول باكتري

-آشنايي با ساختاروكاربرد كپسول درباكتري


مقدمه

بعضی از باکتریها ماده لزجی از خود ترشح می کنند که خارج از سلول و پیرامون آن جمع می شود و دیواره سلولی را می پوشاند . این لایه کپسول نامیده می شود که ضخامتهای متفاوت و چسبندگی متغیر دارد. اندازه کپسول به محیط کشت میکروبی بستگی دارد و همچنین باکتریهای بیماریزا ، در بین باکتریهای تولید کننده کپسول ، کپسولهای بزرگتری دارند. جنس این کپسول از پلی ساکارید است که در آب محلول و غیر یونی است .


کاربرد کپسول در باکتریها :

کپسول بعنوان یک سد اسمزی بین باکتری و محیط اطراف آن عمل می کند و در واقع  نقش حفاظتی دارد. کپسول مانع از عمل بیگانه خواری گلبولهای سفید می شود همچنین بعنوان مخزن ذخیره مواد غذایی یا دفع مواد زائد هم می تواند عمل کند.

در تعدادی از باکتریهای بیماریزا ، وجود کپسول شدت بیماریزایی و عفونت زایی را افزایش می دهد و ممکن است حتی این بیماریزایی به وجود کپسول بستگی داشته باشد . مثلا در استرپتوکوکوس پنومونیا اگر توانایی تولید کپسول در باکتری از بین برود این باکتری غیر بیماریزا می شود.

در عمل رنگ آمیزی شرط رنگ گیری یک سلول یونی بودن آن می باشد یعنی وقتی سلول حالت یونی داشته باشد هنگام رنگ آمیزی بین نواحی یونیزه سطح سلول و اجزای یونیزه مولکولهای رنگ پیوند بوجود می آید . در نتیجه بین بارهای مخالف موجود در سطح سلول و مولکولهای رنگ پیوند یونی تشکیل می شود و باکتری رنگ می گیرد . اما چون کپسول را بعلت غیر یونی بودن آن نمی توان رنگ آمیزی کرد در نتیجه برای دیدن آن در زیر میکروسکوپ ، زمینه باکتری رنگ آمیزی می شود و در نتیجه امکان دیدن کپسول باکتری که بصورت بیرنگ ظاهر می شود ، فراهم می شود. این روش را رنگ آمیزی منفی می نامند.

در این روش رنگ آمیزی برای تثبیت گسترش از حرارت استفاده نمی شود . چون در اثر حرارت ، باکتری در داخل کپسول از شکل طبیعی خود خارج می شود.


روش انجام:


روش جوهر هندی :  ابتدا یک لام تمیز برداشته و یک قطره از سوسپانسیون باکتری را روی آن می گذاریم . سپس یک قطره جوهر هندی در کنار آن می گذاریم و با یک لام دیگر با زاویه 45 درجه روی آن میکشیم و گسترش را تهیه میکنیم و در دمای اتاق خشک میکنیم . سپس با روغن ایمرسیون و عدسی 100 مشاهده میکنیم

 

روش Hiss


در ان روش یک قطره سرم فیزیولوژِی را روی لام می گذاریم و بوسیله لوپ مقداری کلنی باکتری را در آن حل می کنیم و در دمای اتاق اجازه می دهیم تا خشک شود . سپس 2دقیقه با رنگ کریستال ویوله آغشته میکنیم و با سولفات مس لام را می شوییم . و بعد از خشک شدن با عدسی 100 مشاهده می کنیم


جسم باکتری : آبی تیره    /    کپسول آبی کمرنگ

 

روش سوم : یک قطره سرم فیزیولوژی وسط لام قرار داده کلینی باکتری را درونش حل میکنیم . و به ان یک قطره رنگ نیگروزین اضافه میکنیم . و پس از خشک شدن به مدت 1-2 دقیقه با رنگ متیلن بلو آغشته کرده و بعد از شستشو زیر میکروسکوپ مشاهده میکنیم


کپسول هاله شفاف  /  جسم آن آبی تیره

 

 

نتيجه گيري


از انجام آزمايش فوق نتيجه ميگيريم كه باكتري كلبسيلاپنومونيه داراي كپسول است.و كپسول آن طبق اين آزمايش به صورت رنگ نشده در زمينه تاريك در زير ميكروسكوپ مشاهده مي شود.

فرزاد اسماعیلی بازدید : 1325 پنجشنبه 28 آذر 1392 نظرات (0)

گزارشکار آزمایشگاه میکروب شناسی 


آشنایی با انواع روش های کشت 



آشنایی با روش های کشت :


کشت در پلیت : به سه روش قابل انجام است


1-        کشت خطی

2-        کشت سطحی

3-        کشت آمیخته یا پورپلیت


روش کشت خطی :


در این روش از محیط پیش ریخته استفاده می شود. به این ترتیب که ابتدا بوسیله یک آنس سترون شده مقداری از پرگنه باکتری را برداشته و آنرا روی سطح محیط پیش ریخته بصورت خطهای موازی و در چند جهت می کشید . در کشتهای خطی برای بدست آوردن کلنی های تک می توانید پلیت را به 4 قسمت تقسیم کنید بعد در قسمت اول ابتدا نوک آنس را که محتوی پرگنه باکتری است را بصورت خطهای موازی کشیده و بعد خطوط را در منطقه دوم از انتهای خط انتهایی منطقه اول در جهت دیگر ادامه می دهید و در منطقه سوم و چهارم هم به همین صورت عمل می کنید . خصوصیت این روش این است که وقتی خطوط موازی را روی سطح محیط می کشید به ترتیب از تراکم باکتریها کاسته می شود و به انتهای خط که می رسید تراکم باکتری کمتر است و در منطقه دیگر وقتی از انتهای خط منطقه قبلی استفاده می کنید در واقع تراکم بسیار کمتر از تراکم باکتریها در ابتدا می باشد و در نتیجه در مناطق دیگر هم به ترتیب از تعداد باکتریها کاسته می شود تا جائیکه در منطقه چهارم شما می توانید پرگنه های تکی داشته باشید که کلنی خالص نامیده می شود. بنابراین انجام درست کشت خطی منجر به ایجاد کلنی خالص می شود این کلونی تنها از یک باکتری مادری بوجود می آید (تعریف کلنی خالص). باکتریهای  منفرد را باکتریهای مادر می نامند که این باکتریها پس از کشت خطی و جدا شدن سلولهای باکتری از یکدیگر بوجود می آیند.

توجه داشته باشید که کلنی خالص به کلنی گفته می شود که با کلنی دیگر تماس نداشته باشد.

در مورد محیطهای کشت باکتریایی که بصورت مایع می باشند برای انجام کشت خطی روی محیط پیش ریخته فقط یکبار لوپ را داخل محیط محتوی باکتری کرده و یک لوپ از آن بردارید سپس آنرا روی محیط پیش ریخته قرار داده و بصورت خطوط موازی آنرا در چند جهت بکشید.و یا مراحل فوق را روی آن انجام دهید.


 کشت سطحی :


در این نوع کشت هم از محیط پیش ریخته استفاده می شود.


نحوه کشت :


این روش کشت بیشتر برای محیطهای مایع میکروبی کاربرد دارد و یا اگر محیط مایعی مانند شیر مشکوک به آلودگی میکروبی باشد آن را می توان به این روش کشت میکروبی داده و میکروارگانیسمهای موجود در آن را مشخص نمود.

برای اینکار ابتدا یک رقت معینی از محیط مایع تهیه نمائید. سپس با استفاده از پیپت استریل مقدار مشخصی از آن رقت را برداشته و در سطح محیط جامد پیش ریخته توسط میله پخش کننده یا توک آنس پخش نمائید. و بعد از انکوباسیون می توانید کلنی های رشد یافته در سطح محیط کشت را مشاهده کنید توجه داشته باشید که هنگام انجام کشت سطحی باید سطح محیط خشک باشد .

چون هنگام ریختن محیط کشت بصورت پیش ریخته ممکن است بخار آب روی درب پلیت و سطح محیط جمع شود برای خشک کردن آن می توان محیطها را در یک گرمخانه با دمای 50-25 درجه قرار داده و خشک نمود.به این ترتیب که درب پلیت را برداشته و قسمت محتوی محیط کشت را وارونه روی لبه درب قرار دهید تا قطرات رطوبت حذف گردد.

همچنین می توانید پس از ریختن محیط کشت در پلیت در صورت تجمع حباب هوا ، آنها را با شعله دادن سطح محیط حذف نمائید. اینکار باعث سترون شدن سطح محیط کشت هم می شود.


کشت آمیخته  یا پورپلیت :


در این روش کشت هم نیاز به تهیه سوسپانسیون از باکتری می باشد . یعنی باید از باکتری مورد نظر در محیط مایع رقت معینی را تهیه نموده بعد به میزان 1 سی سی از آنرا در کف پلیت استریل ریخته سپس از محیط کشت مورد نظر که قبلا استریل شده و حرارت آن به حدود 45 درجه سانتیگراد رسیده بمیزان 15-20 سی سی به پلیت اضافه نمائی. سپس با حرکات دورانی بصورت عدد 8 انگلیسی آنرا کاملا مخلوط کنید. اگر نیاز بود مجددا سطح محیط آمیخته با باکتری را با یک لایه نازکی از همان محیز کشت بپوشانید دراینحالت به آن کشت دولایه هم گفته می شود


دانلود فیلم با لینک مستقیم

فرزاد اسماعیلی بازدید : 2093 چهارشنبه 27 آذر 1392 نظرات (0)

گزارش کار آزمایشگاه میکروب شناسی 


آشنایی با انواع محیط های کشت 




محیط های متداول در کشت میکربی و نحوه تهیه آنها :

بطور کلی محیط های کشت باید دارای مشخصات معینی باشند و هنگام تهیه و استفاده از محیط کشتها باید به نکات زیر توجه شود :

تمام محیط کشتها باید واجد مواد غذایی ضروری برای رشد میکروبها باشند 
PH
محیط کشت باید در حد معین قبل از استفاده برای کشت تنظیم شود
ظروف مورد استفاده برای تهیه محیط کشتها باید کاملا تمیز و عاری از مواد خارجی باشند
آب مقطر مورد استفاده باید بطریقه صحیح تهیه شود
درجه حرارتی که برای استریل کردن محیط کشت مصرف می شود باید نسبت به نوع مواد غذایی مربوط در محیط کشت در نظر گرفته شود . درجات بالا باعث از بین رفتن برخی از مواد شیمیایی موجود در محیط کشت می شوند


محیط های کشت باکتریها به سه صورت زیر تهیه میشود : 



محیط کشت مایع یا آبگوشتی (liquid or broth media) 
محیط کشت جامد (solid media) 
محیط کشت نیمه جامد (semi solid media)


محیط کشت مایع ( براث ) :  این محیط فاقد آگار و فقط در لوله آزمایش یا فلاسک استفاده میشود . مثل محیط نوترینت براث.

نیمه جامد : 5% آگار دارد و برای تست حرکت باکتری ها استفاده می شود

جامد :   دارای ترکیبی به نام آگار که از جلبک قرمز دریایی تهیه می شود


محیط های کشت باکتری را از نظر نوع مواد تشکیل دهنده و از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می کنند:

محیط کشت پایه (Basic Media) :


این محیط کمترین مقدار مواد غذایی برای رشد باکتریها را دارد . و مبنای تهیه انواع و اقسام محیطهای کشت می باشد . اکثر انواع باکتریها در آن رشد می کنند زیرا فاقد ماده ضد میکرب است . مانند محیط نوترینت آگار ، نوترینت براث


محیط کشت غنی کننده (Enrichment Media) :


محیط مقوی بوده که دارای مواد تغذیه ای زیادی نظیر ویتامین ها ، لیپید ها ، اسید های آمینه برای رشد باکتری است . بنابراین تعداد زیادی از باکتریها روی آن بخوبی رشد می کنند . مانند شکلات آگار، بلادآگار

محیط کشت افتراقی (Differential Media) : 


محیط کشت تشخیصی بوده که کلنی باکتریهای مختلف روی آن کاملا از همدیگر متمایز می گردد. مانند محیط E.M.B ، M.c این محیطها دارای املاح صفراوی ، قند و معرف شیمیایی هستند که باکتریهای لاکتوز مثبت برروی آنها کلنی های صورتی رنگ و باکتریهای لاکتوز منفی نظیر سالمونلا ، شیگلا بر روی این محیط ها کلنی های سفید رنگ تشکیل می دهند . از محیطهای افتراقی دیگر محیط TSI ، سیمون سیترات را میتوان نام برد . این محیط ها برای رشد باکتریهای گرم منفی روده ای (انتروباکتریاسه) مناسب هستند . چون وجود املاح صفراوی در محیط مانع از رشد باکتریهای گرم مثبت در محیط می شوند.


محیط کشت اختصاصی (Special Media) :


این محیطها برای رشد باکتریهای خاصی مناسبند . از این محیطها برای ایزوله نوع خاصی از باکتری در یک مخلوط میکربی استفاده می شود . مانند محیط s.s آگار که برای جدا کردن سالمونلا و شیگلا بکار میرود یا مانیتول سالت آگار که برای تشخیص گونه بیماریزای استافیلوکوکوس اورئوس استفاده می شود


محیط کشت انتخابی : (Selective Media )


محیط هایی وجود دارند که دارای یک ماده مهار کننده رشد می باشند این مواد رشد تمام ارگانیسم ها بجز ارگانیسم مورد نظر را مهارمی کنند . درمرحله اول از رنگ هایی که دارای خواص ضد میکروبی هستند استفاده می شود ودر مرحله بعد استفاده از آنتی بیوتیک ها و مرحله آخر شامل وارد کردن مواد ترکیبی به محیط کشت جهت فعالیتهای متابولیکی ارگانیسم مورد نظر می باشد . از آنجا ئیکه این محیط ها جهت ارگانیسم مورد نظر انتخاب شده اند و برای سایر ارگانیسم ها مضر می باشند آنها را محیط های انتخابی می نامند . مثالی از این نوع محیط ها ، محیط کشت فنیل اتیل الکل آگار است که از رشد باسیل های گرم منفی هوازی و بی هوازی اختیاری ممانعت بعمل آورده و به ارگانیسم های گرم مثبت اجازه رشد می دهد


انواع محیط های کشت 


محیط های کشت عمده ‌ای که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از : 


محیط نوترینت براث (Nutrient broth ):


این محیط مبنای ساخت اکثر محیطهای کشت است و از عصاره گوشت تهیه می‌شود طرز تهیه آن مثل نوترینت آگار می‌باشد . این محیط بدلیل نداشتن آگار بصورت مایع در لوله آزمایش تهیه می شود .


محیط نوترینت آگار (Nutrient agar): 


چنانچه ماده آگار را به نسبت 5/1 تا 2 درصد با آبگوشت غذایی مخلوط کنیم، این آگار غذایی بدست می‌آید . این محیط مبنای تهیه انواع و اقسام محیط های کشت جامد مثل Blood Agar , Chocolate agar می باشد .

محیط آگار خوندار (Blood agar) : 

اغلب نمونه های رسیده به آزمایشگاه میکروب شناسی بر روی محیط آگار خوندار کشت داده می‌شوند، چون این محیط از رشد تمام واغلب باکتریهای سخت رشد حمایت کرده و اغلب میکروب شناسان عادت دارند بر اساس مورفولوژی کلنی بر روی آگار خوندار تصمیم گیری نمایند . این محیط از یک محیط پایه مانند تریپتون که منشاء پروتئینی دارد، کلرید سدیم آگار و 5 درصد خون تشکیل شده است . برخی باکتریها آنزیم های خارج سلولی تولیدکرده که بر روی گلبول‌های قرمز عمل کرده و آنها راکاملاً لیز می‌کند (همولیزبتا ) یا یک تغییر سبز رنگ در اطراف کلنی ایجاد می‌کند ( همولیز ناقص یا آلفا ) در صورتی که برخی از باکتریها تغییری ایجاد نمی‌کنند ( همولیزگاما) تولید همولیزین بوسیله باکتری به بسیاری از فاکتورهای محیطی مانند PH ، اکسیژن و دما بستگی دارد. میکروب شناسان اغلب از مورفولوژی کلنی و تولید همولیزین به عنوان آزمایشات غربالگری اولیه جهت کمک به تصمیم در انتخاب مراحل دیگر جهت شناسایی یک باکتری استفاده می‌کنند. جهت مطالعه درست واکنش همولیتیک بر روی آگار خوندار، کارشناس بایستی پلیت را در مقابل نور گرفته و مشاهده نماید. اگر از لوپ جهت کشت خطی بر روی آگار خوندار استفاده می‌شود باید آنرا در آگار فرو برده ( Stabbing) تا ارگانیسم بتواند در زیر سطح محیط که اکسیژن کمتری دارد رشدکند . تولید همولیزین های حساس به اکسیژن در برخی از ارگانیسم ها بدین وسیله تشدید می‌گردد . به روش دیگر، می‌توان پلیت‌ها را جهت مشاهده واکنش همولیزین حساس به اکسیژن به طریق بی هوازی نیز انکوبه نمود


محیط مک کانکی (Mac conkey agar) :


مک کانکی آگار معمولترین محیط کشت انتخابی ـ افتراقی بوده ودارای رنگ کریستال ـ ویوله جهت ممانعت از رشد باکتریهای گرم ـ مثبت و اندیکاتور قرمز خنثی (Nautral red) جهت نشان دادن خصوصیات افتراقی می باشد . با سیل های گرم ـ منفی به‌آسانی بر روی این محیط رشدنموده و باکتریهای تخمیر کننده لاکتوز ، محصولات اسیدی تولید نموده که سبب کاهش PH در محیط اطراف کلنی می گردد . اندیکاتور قرمز خنثی در PH اسیدی قرمز رنگ می‌شود . پس میکروارگانسیم های لاکتوز ـ منفی بی رنگ و شفاف مشاهده می شوند . مک کانکی آگار محیط انتخابی و افتراقی مورد استفاده جهت گونه‌های شیگلا می باشد .
طرز تهیه محیط E.M.B و M.C مثل تهیه محیط نوترینت آگار می‌باشد .


.Mannitol salt agar


يك  محيط انتخابی براي تمايز استافيلوكوكهاي پاتوژن مانيتول سالت آگار است. غلظت بالاي نمك(7.5%) در اين محيط مانع از رشد بيشتر ميكروارگانيسمها مي شود.نه تنهااستافيلوكوك هاي پاتوژن مي توانند در اين محيط رشد كنند بلكه آنها در اين محيط اسيد هم توليد مي كنند.اين اسيد توليد شده به عنوان شاخصpH موجب تغيير رنگ محيط از قرمز به زرد مي شود. استافيلوكوك هاي غير باتوژن نيز قادر به رشد در اين محيط هستند ولي نمي توانند اسيد توليد كرده رنگ آن را تغيير دهند.

فرزاد اسماعیلی بازدید : 547 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)
گزارش کار آزمایشگاه میکروب شناسی 

قسمت 2 : رنگ آمیزی گرم


رنگ آمیزی گرم


اصول:


در آزمايشگاه ميكروب شناسي باليني، رنگ آميزي گرم آزمايشي مهم براي تشخيص احتمالي سريع عوامل عفوني است و كيفيت نمونه هاي باليني را ارزيابي مي كند . اين آزمايش براي طبقه بندي باكتري ها بر اساس شكل، اندازه، مورفولوژي سلول و واكنش گرم آنها به كار مي رود.  

تفسير گسترش هايي كه رنگ آميزي گرم شده اند، با در نظر گرفتن مشخصه هاي رنگ آميزي ، اندازه، شكل و آرايش سلول صورت می گيرد. اين مشخصه ها ممكن است بوسيله بسياري از فاكتورها مانند مدت زمان ماندگی پليت ها، محيط کشت، اتمسفر انكوباسيون ، روش رنگ آميزي و وجود مواد مهاركننده تحت تأثير قرار بگيرند. براي تفسير اسميرهاي تهيه شده از نمونه هاي باليني مانند خلط، به وجود عوامل اضافي مانند انواع سلول هاي ميزبان و فاگوسيتوز نيز می بايست دقت نمود .






مواد:

A. معرف ها

معرف ها ممكن است به صورت تجاري خريداري شوند يا در آزمايشگاه تهيه گردند.

  1. كريستال ويوله
  2. يد

احتياط: يد خاصيت خورندگي دارد. از استنشاق، خوردن يا تماس آن با پوست خودداري كنيد.


  .c رنگ برها :

1)  كندترين رنگ بر:  اتانول  95 %

2)  رنگ بر متوسط: استون ـ الكل؛ مخلوطي از ml 100 اتانول 95%  و  ml100 استون (reagent grade ) را در بطري شيشه اي قهوه اي رنگ تركيب كنيد، با يك سال تاريخ انقضاء، برچسب بزنيد و در حرارت اتاق نگهداري كنيد.

3)  سريع ترين رنگ بر: استون  (reagent grade )

احتياط: اتانول و استون قابل اشتعال هستند.   

 Counterstains (رنگ متقابل)     :   سافرانين 

.B وسايل و مواد مورد نياز

1-  لام شيشه اي

2-  پي پت پاستور و اپليكاتور چوبي استريل

3-  لوپ ، آنس

4-  روغن ايمرسيون 

نكته: متانول را در بطري هاي درپيچ دار قهوه اي ذخيره كنيد. ذخيره كاري را مي توان در ظروف پلاستيكي براي حداكثر دو هفته ذخيره نمود .

 روش انجام آزمایش :

1) تهیه اسمیر :  برای تهیه اسمیر از لام های شیشه ایی نو و تمیز استفاده می کنیم  که 2 حالت دارد :

  • از محیط کشت جامد : 1 قطره سرم فیزیولوژی یا آب وسط لام میریزیم سپس با آنس از کلونی داخل پیپت برداشته و داخل آب حل می کنیم
  • از محیط کشت مایع : بوسیله لوپ لام میگیریم            

2) خشک کردن : یا روی میز یا نزدیک شعله خشک میکنیم


3) مرحله فیکساسیون : 3 بار به آرامی از شعله رد می کنیم که پروتئین ها دناتوره می شوند و به لام محکم می چسبند


4) رنگ آمیزی :


اولین رنگ : کریستال ویوله

مقداری از رنگ را با پیپت پاستور می کشیم و میریزیم روی لام و 1 دقیقه زمان می دهیم ، سپس لام را بر می گردانیم و میگیریم زیر شیر آب

سپس استون الکل که سبس حل شدن چربی های دیواره سلولی باکری می شود

باکتری های گرم مثبت : مانع خروج رنگ می شود

گرم منفی : با اضافه شدن استون الکل از حفره های دیواره اش رنگ خارج می شود

سپسس افارین اضافه میکنیم و پس از 30 ثانیه زیر آب شستشو می دهیم .

در گرم منفی ها : قرمز

در گرم مثبت ها : بنفش

نمونه های ازمایش :

گرم مثبت کوکسی : استافیلوکوک

باسیل گرم منفی : e-coli

 

فرزاد اسماعیلی بازدید : 1444 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)

گزارش کار آزمایشگاه میکروب شناسی 

  

قسمت 1 : آشنایی با وسایل آزمایشگاه میکروب شناسی 



فيلدو پلاتين(Wire loop)  


وسيله ايست كه از يك ميله به طول 4 سانتي متر ساخته شده است و داراي سر و دسته مي باشد . جنس سر آن از پلاتين يل كروم است . اگر چنانچه سر آن به صورت حلقه باشد به آن فيلدو پلاتين حلقوي (Loop ) گفته ميشود كه از اين وسيله براي كشت دادن باكتري ها در محيط هاي مختلف و يا براي انتقال مقداري از كلني باكتري از يك محيط كشت به محيط كشت ديگر استفاده مي شود . اگر سر فيلدو پلاتين نوك تيز باشد به آن آنس (Once ) گفته ميشود كه از آن براي انتقال دادن باكتري ها و همچنين كشت دادن باكتري هادر محيط كشت هاي لوله اي (کشت های عمقی ) استفاده ميشود .

اگر سر آن گرد باشد به آن لوپ می گوییم برای انجام کشت های سطحی

در آزمايشگاه سر فيلدو پلاتين را پيش از كشت ، روي شعله استريل و در محيط بدون نمونه سرد ميكنند سپس نمونه برداري و كشت باكتري را انجام مي دهند.


اسلايد(Slide)


در كارهاي ميكروب شناسي لام هاي مختلفي مورد استفاده قرار ميگيرد . ساده ترين نوع لام از جنس شيشه و صاف است ،كه جهت رنگ آميزي باكتري ها استفاده ميشود . نوع ديگري از لام وجود دارد كه داراي يه قسمت گود است و به آن لام گوده دار ميگويند كه براي ديدن باكتري هاي زنده به كار مي رود .

لام ديگري به نام لام شمارش وجود دارد كه در قسمت وسط داراي مربعي است به ضلع يك ميلي متر با تقسيمات 12 تايي به عمق يك ميلي متر ، اين لام براي شمارش باكتري و گلبول هاي سفيد و قرمز خون و يا شمارش ميكروارگانيسم هاي كوچك در حجم مشخصي مورد استفاده قرار مي گيرد و به نام لام نئوبار موجود است .


لوله هاي كشت(Culture tubes)


انواعي از لوله هاي آزمايش در آزمايشگاه ميكروب شناسي مورد استفاده قرار ميگيرد . يكي از آنها لوله آزمايش معمولي است كه زيلد مورد استفاده قرار مي گيرد ، اين لوله ها براي رشد و تكثير ميكروارگانيسم ها در محيط كشت مصنوعي ( جامد يا مايع ) بكار مي رود . دهانه اين لوله ها را با پنبه مي بندند . دهانه بعضي از لوله ها به جاي پنبه ممكن است با فلز زنگ نزن مسدود نمايند . اين لوله ها را كه دهانه آنها بهتر بسته ميشود لوله آزمايش مورتون (Morton) گويند . براي بعضي لوله ها آزمايش ، به نام هاي در پيچي در هاي لاستيكي و پلاستيكي استفاده مي شود .


پيپت(Pipette) :


پاستور ( حجم های کم و بدون نیاز به دقت ) ، مدرج ( حجم های کم و دقیق )

يكي از وسايل شيشه اي مفيد در ميكروب شناسي كاربردي پيپت است كه براي انتقال مقدار معيني مايع از محيطي به محيط ديگر به كار مي رود . مايع براي جلوگيري از آلودگي به وسيله پيپت منتقل ميشود. پيپت لوله شيشه اي مدرجي است كه نوك باريكي دارد . در طرف ديگر قسمت دهاني است كه با مكيدن از آن ، مايع به داخل پيپت كشيده مي شود. با كنترل پيپت توسط انگشت نشانه ميتوان مقدار لازم از محلول مورد نظر را برداشت.


انكوباتور(Incubator)


دستگاهي است كه درجه حرارت مناسب رشد ، تكثير و تشكيل كلني را فراهم ميكند و درجه حرارت ثابتي را كنترل ميكند و چون اكثر باكتري ها پاتوژن هستند معمولا روي درجه حرارتي تقريبا برابر دماي بدن انسان 37 درجه سانتي گراد تنظيم ميشود.


بن ماري يا حمام آب گرم(Water bath)


يك وسيله نيمه پر شده از آب مقطر است. زماني كه نياز به حرارت غير مستقيم باشد ، از اين دستگاه استفاده ميشود كه روي درجه حرارت هاي گوناگون براي هدف هاي مورد نظر تنظيم ميشود .


ديسك هاي آنتي بيوتيك(Antibiotic disk)


ديسك هاي كاغذي حاوي دارو مي باشد كه براي تعيين ميزان حساسيت باكتري به انواع آنتي بيوتيك ها استفاده مي شود.


پلیت (Plate)


ظروفي هستند دو جداره ، كه در جدار كوچك محيط كشت باكتري ريخته ميشود و از جدار بزرگ به عنوان درب پليت استفاده ميشود. پليت ها ممكن است پلاستيكي ( يكبار مصرف ) و يا شيشه اي (با مصرف مجدد ) ساخته شوند . محيط در پليت ها به صورت جامد تهيه ميشوند كه داراي سطح كشت ميكروبي وسيع مي باشند.

پليت ها محلي براي رشد ميكروارگانيسم در كشت هاي ساخته شده ، مي باشند كه پس از كشت به صورت وارونه انكوبه ميشوند . اين عمل از جمع شدن آب در محيط كشت و پخش شدن كلني ها پيشگيري ميكند

فرزاد اسماعیلی بازدید : 959 چهارشنبه 15 آبان 1392 نظرات (2)

اسلاید های میکروب شناسی دکتــــــر ســـــــــــــــــــــــاده   

( قسمت اول )







  برای دانلود کلیک کنید 


                      اندازه فایل : 13mb

فرزاد اسماعیلی بازدید : 602 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)


محیط کشت


مقدمه:

برای مطالعه میكروارگانیسم ها باید بطریقی آنها را بر روی محیطهای مناسب از نظر شرایط فیزیكی و شیمیایی كشت داد . مطالعه زیاد درباره میكروارگانیسم ها و نحوه زندگی آنها باعث شده كه تا كنون انواع زیادی از محیط كشت با تركیبات متفاوت به طور مصنوعی برای استفاده در آزمایشگاههای میكروبیولوژی تهیه شود . هرچند انواع این محیط كشت ها زیاد می باشند، معهذا در مواردی برای كشت نوع بخصوصی از یك میكروارگانیسم باید از یك نوع محیط كشت بخصوص با تركیبات مشخص استفاده شود.



بطور كلی محیط های كشت باید دارای مشخصات ی باشند و هنگام تهیه و استفاده از محیط كشتها باید به نكات زیر توجه شود :

تمام محیط كشتها باید واجد مواد غذایی ضروری برای رشد میكروبها باشند
PH محیط كشت باید در حد قبل از استفاده برای كشت تنظیم شود.
ظروف مورد استفاده برای تهیه محیط كشتها باید كاملا تمیز و عاری از مواد خارجی باشند .
آب مقطر مورد استفاده باید بطریقه صحیح تهیه شود .
درجه حرارتی كه برای استریل كردن محیط كشت مصرف می شود باید نسبت به نوع مواد غذایی مربوط در محیط كشت در نظر گرفته شود . درجات بالا باعث از بین رفتن برخی از مواد شیمیایی موجود در محیط كشت می شوند .

محیط های كشت باكتریها به سه صورت زیر تهیه میشود :

محیط كشت مایع یا آبگوشتی (liquid or broth media)
محیط كشت جامد (solid media)
محیط كشت نیمه جامد (semi solid media)

محیط كشت مایع ( براث ) :

این محیط فاقد آگار و فقط در لوله آزمایش یا فلاسك استفاده میشود . مثل محیط نوترینت براث.

محیط كشت جامد :

این محیط حاوی 5/1 تا 2 درصد ماده آگار است كه بعد از سرد شدن منعقد می شود . محیط كشت جامد را درون لوله آزمایش یا پلیت استفاده می كنند.مثل محیط TSI و M.c

دلیل بكارگیری محیط جامد ، تشخیص باكتریها به وسیله :

تشكیل كلنی
تولید پیگمانت
خصوصیات خاص هر كلنی
تشخیص انواع باكتریها كه چند نوع باكتری در نمونه میكروبی وجود دارد .
موكوئیدی بودن باكتری
دیدن منطقه همولیز .
محیط كشت نیمه جامد :

این محیط در تركیب خود مقدار كمی آگار دارد . بنابراین كاملا منعقد نمی شود و نیمه جامد باقی می ماند . مثل محیط SIM .

آگار :

ماده ای پلی ساكاریدی است كه از یك نوع جلبك قرمز دریایی تهیه می شود، در 95c ذوب و در حرارت 42c منعقد می گردد .

محیط های كشت باكتری را از نظر نوع مواد تشكیل دهنده و از نظر كاربرد به چهار دسته تقسیم می كنند:

محیط كشت پایه (Basic Media) :
این محیط كمترین مقدار مواد غذایی برای رشد باكتریها را دارد . و مبنای تهیه انواع و اقسام محیطهای كشت می باشد . اكثر انواع باكتریها در آن رشد می كنند زیرا فاقد ماده ضد میكرب است . مانند محیط نوترینت آگار ، نوترینت براث .

محیط كشت غنی كننده (Enrichment Media) :
محیط مقوی بوده كه دارای مواد تغذیه ای زیادی نظیر ویتامین ها ، لیپید ها ، اسید های آمینه برای رشد باكتری است . بنابراین تعداد زیادی از باكتریها روی آن بخوبی رشد می كنند . مانند شكلات آگار، بلادآگار .

محیط كشت افتراقی (Differential Media) :
محیط كشت تشخیصی بوده كه كلنی باكتریهای مختلف روی آن كاملا از همدیگر متمایز می گردد. مانند محیط E.M.B ، M.c این محیطها دارای املاح صفراوی ، قند و معرف شیمیایی هستند كه باكتریهای لاكتوز مثبت برروی آنها كلنی های صورتی رنگ و باكتریهای لاكتوز منفی نظیر سالمونلا ، شیگلا بر روی این محیط ها كلنی های سفید رنگ تشكیل می دهند . از محیطهای افتراقی دیگر محیط TSI ، سیمون سیترات را میتوان نام برد . این محیط ها برای رشد باكتریهای گرم – منفی روده ای (انتروباكتریاسه) مناسب هستند . چون وجود املاح صفراوی در محیط مانع از رشد باكتریهای گرم مثبت در محیط می شوند.

محیط كشت اختصاصی (Special Media) :
این محیطها برای رشد باكتریهای خاصی مناسبند . از این محیطها برای ایزوله نوع خاصی از باكتری در یك مخلوط میكربی استفاده می شود . مانند محیط s.s آگار كه برای جدا كردن سالمونلا و شیگلا بكار میرود یا مانیتول سالت آگار كه برای تشخیص گونه بیماریزای استافیلوكوكوس اورئوس استفاده می شود .

محیط كشت انتخابی : (Selective Media )
محیط هایی وجود دارند كه دارای یك ماده مهار كننده رشد می باشند این مواد رشد تمام ارگانیسم ها بجز ارگانیسم مورد نظر را مهارمی كنند . درمرحله اول از رنگ هایی كه دارای خواص ضد میكروبی هستند استفاده می شود ودر مرحله بعد استفاده از آنتی بیوتیك ها و مرحله آخر شامل وارد كردن مواد تركیبی به محیط كشت جهت فعالیتهای متابولیكی ارگانیسم مورد نظر می باشد . از آنجا ئیكه این محیط ها جهت ارگانیسم مورد نظر انتخاب شده اند و برای سایر ارگانیسم ها مضر می باشند آنها را محیط های انتخابی می نامند . مثالی از این نوع محیط ها ، محیط كشت فنیل اتیل الكل آگار است كه از رشد باسیل های گرم منفی هوازی و بی هوازی اختیاری ممانعت بعمل آورده و به ارگانیسم های گرم مثبت اجازه رشد می دهد .

طرز تهیه كلی محیط های كشت :

همانطوریكه می دانید محیطهای كشت به سه دسته جامد ، نیمه جامد ، مایع تقسیم می شوند . محیطهای مایع معمولاً فاقد آگار هستند یا مقدار آگارشان بسیار كم است . مثلاً حدود ( 2/0%) و محیط های نیمه جامد دارای مقدار كمی آگار حدود 3- 2 گرم وبالاخره محیط های جامد كه دارای 15- 13 گرم آگار در لیتر محیط هستند .

برای ساختن محیط های كشت باكتری، ما از پودر مخصوص كه در شیشه های مربوطه قرار دارد، استفاده می‌ كنیم. در روی این شیشه ها تركیب محیط بطور كامل و همچنین طرز ساختن آن نوشته شده است . مثلاً برای ساختن نوترینت آگار ابتدا مقدار لازم از پودر آن را وزن كرده ودر مقدار ی آب مقطر كه قبلاً در یك ارلن مایر یا بطری ریخته اید اضافی نموده و آنرا كاملاً‌ حل نمائید وسپس با پنبه درب ارلن مایر را مسدود كرده و آن را روی سه پایه چراغ گازی حرارت می‌دهید ، تا زمان جوشیدن آنرا چند بار تكان دهید تا خوب حل شود و بمدت یك دقیقه بجوشد پس از آنكه مایع بجوش آمد ، آنرا برداشته وبا تكه كاغذ آلومینیومی روی پنبه را می‌پوشانید وظرف را در اتوكلاو می‌گذارید تا در فشار 15 پاند بر اینچ مربع و حرارت 121 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه استریل شود . بعد از استریل كردن بگذارید تا خنك شود تا حدودc 45- 40 . سپس در حالیكه ارلن را در دست راست گرفته و پنبه آنرا با دست چپ كنار شعله خارج كرده‌اید ، دهانه ارلن را یكبار از درون شعله گاز عبور دهید وبعد درون پلیت های استریل شده بینcc 20- 15 از محل محلول بریزید . بعد پلیت ها را در كناری بگذارید تا سرد شوند وازتكان دادن آن خودداری نمائید وپس از جامد شدن محیطهای كشت نوترینت آگار را جمع كرده ودر دمای 37 بمدت 24 ساعت قرار دهید . اگر محیط ها آلوده نشده باشند آنها را از37c بیرون آورده و در یخچال 4 درجه سانتی گراد قرار می‌دهید .

طرز ساختن سایر محیطهای كشت، همینطور می‌باشد منتهی بعضی از محیطهای جامد در لوله مستقیم، پس از جوشاندن ریخته شده و بعد استریل می‌شوند كه این محیطها را پس از استریل شدن، به طور ایستاده می‌گذاریم مثل محیط SIM و یا كج می‌گذاریم مثل محیط TSI تا سرد شوند .

برای ساختن محیط مایع (براث) پس از جوشاندن، محیط را در لوله‌ ها تقسیم می‌كنیم و سپس با پنبه‌ای درب آنها را مسدود كرده و جهت استریل داخل اتوكلاو قرار می‌دهیم .

انواع محیط های كشت

محیط های كشت عمده ‌ای كه در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از :

محیط نوترینت براث (Nutrient broth ):

این محیط مبنای ساخت اكثر محیطهای كشت است و از عصاره گوشت تهیه می‌شود طرز تهیه آن مثل نوترینت آگار می‌باشد . این محیط بدلیل نداشتن آگار بصورت مایع در لوله آزمایش تهیه می شود .

محیط نوترینت آگار (Nutrient agar):

چنانچه ماده آگار را به نسبت 5/1 تا 2 درصد با آبگوشت غذایی مخلوط كنیم، این آگار غذایی بدست می‌آید . این محیط مبنای تهیه انواع و اقسام محیط های كشت جامد مثل Blood Agar , Chocolate agar می باشد .

محیط آگار خوندار (Blood agar) :

اغلب نمونه های رسیده به آزمایشگاه میكروب شناسی بر روی محیط آگار خوندار كشت داده می‌شوند، چون این محیط از رشد تمام واغلب باكتریهای سخت رشد حمایت كرده و اغلب میكروب شناسان عادت دارند بر اساس مورفولوژی كلنی بر روی آگار خوندار تصمیم گیری نمایند . این محیط از یك محیط پایه مانند تریپتون كه منشاء پروتئینی دارد، كلرید سدیم آگار و 5 درصد خون تشكیل شده است . برخی باكتریها آنزیم های خارج سلولی تولیدكرده كه بر روی گلبول‌های قرمز عمل كرده و آنها راكاملاً لیز می‌كند (همولیزبتا ) یا یك تغییر سبز رنگ در اطراف كلنی ایجاد می‌كند ( همولیز ناقص یا آلفا ) در صورتی كه برخی از باكتریها تغییری ایجاد نمی‌كنند ( همولیزگاما) تولید همولیزین بوسیله باكتری به بسیاری از فاكتورهای محیطی مانند PH ، اكسیژن و دما بستگی دارد. میكروب شناسان اغلب از مورفولوژی كلنی و تولید همولیزین به عنوان آزمایشات غربالگری اولیه جهت كمك به تصمیم در انتخاب مراحل دیگر جهت شناسایی یك باكتری استفاده می‌كنند. جهت مطالعه درست واكنش همولیتیك بر روی آگار خوندار، كارشناس بایستی پلیت را در مقابل نور گرفته و مشاهده نماید. اگر از لوپ جهت كشت خطی بر روی آگار خوندار استفاده می‌شود باید آنرا در آگار فرو برده ( Stabbing) تا ارگانیسم بتواند در زیر سطح محیط كه اكسیژن كمتری دارد رشدكند . تولید همولیزین های حساس به اكسیژن در برخی از ارگانیسم ها بدین وسیله تشدید می‌گردد . به روش دیگر، می‌توان پلیت‌ها را جهت مشاهده واكنش همولیزین حساس به اكسیژن به طریق بی هوازی نیز انكوبه نمود.

طرز تهیه انواع محیط های كشت :

1- ابتدا مقداری آب مقطر در داخل یك ارلن ریخته پودر نوترینت آگار را به آن اضافه و حل نمائید .

2- محتویات ارلن را با آب مقطر به حجم برسانید .

3- محتویات ارلن را روی شعله حرارت دهید تا بجوشد و محیط شفاف شود .

4- محیط كشت را توسط اتوكلاو 15 دقیقه درحرارت c 1210 استریل كنید .

5- پس از استریل كردن، بگذارید تا حرارت محیط كشت به 0c50- 45 برسد آنگاه در شرایط استریل ودر مجاورت شعله ، با توجه به حجم محیط ساخته شده، 10ـ 5 درصد خون گوسفند به آن اضافه نموده و خوب بهم بزنید تا كاملاً مخلوط شود .

6- محیط را در مجاورت شعله داخل پتری دیش های استریل بریزید .

7- پس از پخش محیط در داخل پلیت ها چنانچه در سطح آنها حبابهای هوا تشكیل شود، بااستفاده از شعله حبابها را از بین ببرید .

8- ضخامت لایه آگار داخل پلیت ها نباید از 4-3 میلی متر تجاوز كند .

9- پس از آماده و منجمد شدن محیط های ساخته شده، پلیت ها را به مدت 24 ساعت در حرارت c370 انكوبه كنید . رشد باكتری بر روی این محیطهای كنترل ، نمایانگر آلوده بودن محیط ها است . بنابراین از این محیطهای آلوده نباید استفاده كرد .

محیط بلاد آگار در داخل یخچال به مدت یك هفته پایدار است و چنانچه بنحوی از تبخیر آب آن جلوگیری شود، پایداری آن بیشتر می‌شود .

روش کار:

ابتدا باتوجه به مندرجات حک شده بروی جعبه اگار وباتوجه به محاسبات مقدار gr0.8 اگار را برمیداریم وداخل ارلن تمیز واستریل میرزیم.سپس به انcc10اب مقطر اضافه میکنیم وروی هینر میگذاریم تااگار خوب حل شودومحلولی شفاف به ما بدهد.( در اینجا دما از 60نباید بالاتر برود).سپس صبر میکنیم محلول تا دمای 45 درجه سانتی گراد سردشود سپس به ان خون را اضافه میکنیم وداخل پلیت میرزیم ومیگذاریم خودش را بگیرد.هنگامی که خود را گرفت در ظرف را گذاشته و انرا برمیگردانیم ودر داخل یخچال نگه داری میگردد


منبع:  olumpezeshki.ir 
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1821 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (2)

Jawetz, Melnick, & Adelberg’s Medical Microbiology24






نویسنده: Geo. F. Brooks

ویرایش: بیست و ششم / 2013

تعداد صفحه: 879

ناشر: McGraw-Hill

قالب فایل: PDF

حجم: 24 مگابایت

*لینک اختصاصی LAB-B.RZB.IR

*لینک مستقیم


 


فرزاد اسماعیلی بازدید : 930 دوشنبه 18 شهریور 1392 نظرات (2)

نویسنده:Jawetz, Melnick and Adelberg

سال انتشار:2010 , ویرایش بیست و پنجم

تعداد صفحات:-

فرمت فایل:CHM

حجم فایل:27.3MB

رمز فایل:www.ketabdownload.com






دانلود در ادامه مطلب ...


کتاب دانلود
درباره ما
این وبلاگ با هدف ایجاد محیطی برای ارائه مطالب به روز علوم پزشکی و به خصوص علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران راه اندازی گردید. امید وارم بنده حقیر را در هر چه پربار تر کردن این وبلاگ یاری کنید . و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنیم . بهترین نمایش وبلاگ با مرورگر های موزیلا و کروم است . . . . . ذکر منبع فراموش نشود !
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سطح وبلاگ رو چطور میبینی ؟
    به نظر شما جامعه آزمايشگاهيان جهت تفهيم حساسيت و موقعيت خطير آزمايشگاه در نظام سلامت، به مسئولين و افراد تصميم گيرنده و سياست گذار چه ميزان تلاش كرده اند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 195
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 392
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 119
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 942
  • بازدید سال : 20,483
  • بازدید کلی : 643,832
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبلاگ

    تماس با ما

    پشتیبانی





    Powered by WebGozar

    بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران