loading...
علوم آزمایشگاهی واحد پزشکی تهران
فرزاد اسماعیلی بازدید : 1261 شنبه 29 تیر 1392 نظرات (0)

[Ancylostoma braziliense] [Ancylostoma caninum] [Ancylostoma duodenale] [Necator americanus]



هوک ورم (Hookworm )



عامل بوجود آورنده :

Causal Agent:

هوک ورم های انسانی عبارتند ازگونه های  نماتد: انکیلوستوما دئودناله و نکاتور آمریکانوس .

یک گروه بزرگتر از هوک ورم که حیوانات را مورد تهاجم قرار می دهند (A. ceylanicum)  ومی توانند به پوست انسان نفوذ کنند

(causing cutaneous larva migrans) (A. braziliense  (A. braziliense, A. caninum, Uncinaria stenocephala)  

گاهی اوقات لارو   A. caninum ممکن است به روده انسان مهاجرت کند که در این صورت باعث ائوزینوفیلی واسهال می شود.

 

عکس :


دهان نکاتور


دهان انکیلوستوما (2)


بورس تناسلی انکیلوستوما 




چرخه زندگی (عفونت کرم قلاب دار روده) :

Life Cycle (intestinal hookworm infection):





 

تخم ها در خاک منتشر می شوند  ،

1)  در شرایط مساعد محیطی ( رطوبت ، گرما ، سایه ) ، لارو دار شدن طی 1 تا 2 روز اتفاق می افتد . لارو رابدیتیفرم آزاد شده در مدفوع یا خاک شروع به رشد می کند.

2)  پس از 5 تا 10 روز به لارو های فیلاریفرم تبدیل می شوند (مرحله سوم) در این مرحله لارو ها بیماری زا هستند .

3) تخم این لارو عفونی می تواند 3 تا 4 هفته در شرایط مطلوب زیست محیطی زنده بماند. در صورت تماس با میزبان انسانی، لارو به پوست  نفوذ کرده و از طریق رگ های خونی به قلب و سپس به ریه ها می رود . سپس به الوئول های ریوی نفوذ کرده . و از طریق برونش ها به حلق رسیده و بلعیده می شود  .

4) لارو ها به روده کوچک می رسند و در آن جا به کرم های بالغ تبدیل می شوند . کرم بالغ در لومن روده کوچک قرار دارد و با اتصال به دیواره روده از خون میزبان تغذیه می کنند .

5) اکثر کرم های بالغ در طی 1 -2 سال از بین می روند اما ممکن است طول عمر آن ها به چند سال هم برسد .

 

چرخه زندگی (لارو مهاجر پوستی):

Life Cycle (cutaneous larval migrans):







 

لارو مهاجر پوستی یک عفونت مشترک انسان و دام همراه با  با گونه های کرم قلاب دار است . که انسان میزبان قطعی این انگلل نیست . رایج ترین آن A. braziliense and A. caninum است . میزبان قطعی طبیعی برای این گونه سگ و گربه هستند. چرخه در سگ و گربه بسیار شبیه به چرخه در انسان است . تخم ها به همراه مدفوع دفع می شوند .

1)  تحت شرایط مساعد محیطی (رطوبت، گرما، سایه)، تخم تخم طی 1 تا 2 روز لارو دار می شود . لارو rhabditiform در خاک یا مدفوع شروع به رشد می کند .

2) پس از 5 تا 10 روز به لارو های فیلاریفرم تبدیل می شوند (مرحله سوم) در این مرحله لارو ها بیماری زا هستند .

3) تخم این لارو عفونی می تواند 3 تا 4 هفته در شرایط مطلوب زیست محیطی زنده بماند.

4) در صورت تماس با میزبان حیوان ، لارو به پوست  نفوذ کرده و از طریق رگ های خونی به قلب و سپس به ریه ها می رود . سپس به الوئول های ریوی نفوذ کرده . و از طریق برونش ها به حلق رسیده و بلعیده می شود ، لارو ها به روده کوچک می رسند و در آن جا به کرم های بالغ تبدیل می شوند . کرم بالغ در لومن روده کوچک قرار دارد و با اتصال به دیواره روده از خون میزبان تغذیه می کنند .

5) انسان نیز ممکن است به این انگل آلوده شود ، هنگامی که لارو فیلاریفرم به پوست نفوذ می کند ، در اکثر موارد به بلوغ نمی رسد و در زیر پوست ، گاهی تا چندین سانتی متر به حرکت ادامه می دهد .

 

توزیع جغرافیایی :

Geographic Distribution:


هوک ورم دومین عفونت کرمی شایع در انسان (پس از ascariasis) است. هر دو گونه کرم های قلاب دار انکیلوستوما و نکاتور در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب در سراسر جهان یافت می شوند .هر دو گونه  انکیلوستوما و نکاتور  در آفریقا، آسیا و آمریکا یافت می شوند. اما  نکاتور  غالب در آمریکا و استرالیا است . در حالی که تنها انکیلوستوما در خاور میانه، شمال آفریقا و جنوب اروپا یافت.

 

ویژگی های بالینی :

Clinical Features:


کم خونی فقر آهن (ناشی از از دست دادن خون در محل اتصال روده کرم بالغ) شایع ترین علامت عفونت کرم قلاب دار است، و می تواند با عوارض قلبی همراه باشد. علائم دستگاه گوارش و تغذیه / متابولیک نیز می تواند رخ دهد. علاوه بر این، تظاهرات پوستی ('خارش زمین') می تواند در طول نفوذ لارو فیالریفرم (L3) رخ می دهد، و علائم تنفسی می تواند در طول مهاجرت ریوی لارو مشاهده شود .

شایعترین علامت این عفونت مشترک انسان و دام نوعی کرم روده لارو مهاجر پوستی، که به عنوان "خارش زمین" شناخته می شود، که در آن مهاجرت لارو باعث شدت خارش در درم فوقانی می شود . معمولا به ندرت ، ممکن است لارو  به لومن روده مهاجرت و باعث اسهال و ائوزینوفیلی شود .

 

 

تشخیص :


Laboratory Diagnosis:


شناسایی میکروسکوپی تخم در مدفوع رایج ترین روش برای تشخیص ascariasis روده است. روش توصیه شده به شرح زیر است:

 

  • جمع آوری نمونه مدفوع.
  • ثابت سازی  نمونه در فرمالین 10٪ .
  • تغلیظ با استفاده از روش رسوبی فرمالین اتیل استات.

 

در جایی که روش های تغلیظ در دسترس نباشد ، تهیه لام مرطوب از نمونه برای تشخیص عفونت های متوسط تا سنگین کافی است .برای ارزیابی کمی عفونت، روش های مختلف مانند کاتو کاتز (Kato-Katz ) می تواند مورد استفاده قرار گیرد

 

لارو مهاجر پوستی معمولا با علائم بالینی تشخیص داده می شود ، چون هیچ تست سرولوژیکی برای شناسایی عفونت کرم قلابدار مشترک بین انسان و دام وجود ندارد. لارو ممکن است در مقاطع بافتی رنگ آمیزی شده دیده می شود، اما این روش معمولا توصیه نمی شود چون این انگل معمولا در مسیر های قابل مشاهده یافت نمی شود .

 

شناسایی میکروسکوپی هوک ورم

 


درمان:

Treatment:


در کشورهایی که در آن این نوع کرم روده شایع است به احتمال زیاد، عفونت های سبک اغلب درمان نمی شوند. در ایالات متحده، عفونت کرم قلاب دار به طور کلی با آلبندازول*  درمان می شود. مبندازول * یا پیرانتل پاموات*  نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرند. لارو مهاجر پوستی عفونت خود محدود شونده است، اما می تواند با آلبندازول و یا ایورمکتین نیز درمان شود .

  درمان هنگام علائم شدیدتر شمال حذف آلبندازول و جراحی انگل است .

 



     دانلود نسخه PDF   

 


ترجمه : فرزاد اسماعیلی||منبع  www.dpd.cdc.gov



دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران



 



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این وبلاگ با هدف ایجاد محیطی برای ارائه مطالب به روز علوم پزشکی و به خصوص علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران راه اندازی گردید. امید وارم بنده حقیر را در هر چه پربار تر کردن این وبلاگ یاری کنید . و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنیم . بهترین نمایش وبلاگ با مرورگر های موزیلا و کروم است . . . . . ذکر منبع فراموش نشود !
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سطح وبلاگ رو چطور میبینی ؟
    به نظر شما جامعه آزمايشگاهيان جهت تفهيم حساسيت و موقعيت خطير آزمايشگاه در نظام سلامت، به مسئولين و افراد تصميم گيرنده و سياست گذار چه ميزان تلاش كرده اند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 195
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 392
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 372
  • باردید دیروز : 148
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,343
  • بازدید ماه : 3,293
  • بازدید سال : 22,834
  • بازدید کلی : 646,183
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبلاگ

    تماس با ما

    پشتیبانی





    Powered by WebGozar

    بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران